Καλοκαίρι 2.4
Παρά τις αυξημένες αφίξεις τουριστών η αγορά είναι κατά 30% «κάτω». Τι φταίει; Ένας ειδικός μας εξηγεί.
Γράφει ο Τόμας Κουκ ο Β’*
Και το νησί κλαίει. 30% κάτω από πέρυσι. Το παραδίπλα νησί έχει επιχειρήσεις κλειστές γιατί δε βρήκαν προσωπικό οι επιχειρηματίες. Στην άλλη γωνιά του χάρτη ένα ακόμη νησί υποφέρει από τη μείωση της επισκεψιμότητας αλλά και της κατανάλωσης.
Τι πάει στραβά;
Ποια λάθη έχουν γίνει;
Υπάρχει όραμα για το μέλλον του Τουρισμού;
Ποιες είναι οι ευθύνες και ποιους βαραίνουν;
Είναι τα πάντα θέμα στρατηγικού σχεδιασμού;
Οι τοπικές κοινωνίες είναι άμοιρες ευθυνών;
Πως θα έπρεπε να διαχειριζόμαστε στην Ελλάδα το Uber, το Airbnb και άλλες παρόμοιες πλατφόρμες;
Ένας από τους βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας βρίσκεται σε μια δύσκολη συγκυρία.
Όσο και αν τα νούμερα σε αφίξεις δηλώνουν ότι δεν υπάρχουν ακραίες μεταβολές η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Στην post covid εποχή που διανύουμε με τις διεθνείς επενδύσεις στο χώρο του τουρισμού να διαδέχονται η μία την άλλη στο σύνολο, σχεδόν, της ελληνικής επικράτειας, τη Goldman Sachs να κάνει εντυπωσιακή είσοδο στην χώρα, την ΤΕΜΕΣ να λειτουργεί ήδη το πρώτο Mandarin Oriental και να κατασκευάζει το δεύτερο, τη Grivalia να έχει ανοίξει στο πρώτο One & Only το Νοέμβριο που μας πέρασε και την Cedar Capital με επενδύσεις σε Κέρκυρα και Τζιά, το One & Only, τον όμιλο Λάμψα να ανοίγει σύντομα τις πόρτες του τέταρτου ξενοδοχείου του στο κέντρο της Αθήνας, την AGC μετά το Four Seasons Astir Palace στη Βουλιαγμένη επενδύει σε ένα ακόμη στη Μύκονο και τόσες άλλες, τα μηνύματα που έρχονται από τη νησιωτική ελλάδα για το φετινό καλοκαίρι μέχρι στιγμής δεν είναι καλά. Και η χώρα κινείται σε δύο ταχύτητες αυτή των διεθνών επενδύσεων και τη δεύτερη των κραταιών μέχρι πρόσφατα ελληνικών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, μεγάλο μέρος των οποίων αρνείται πεισματικά να έρθει στη νέα εποχή. Εκσυχρονισμός των μονάδων τους. Προγράμματα εκπαίδευσης και ειδίκευσης του υφιστάμενου προσωπικού, διασφάλιση σταθερής ποιότητας με ελέγχους και σωστές υποδομές. Πλάνα ανάπτυξης σε βάθος πενταετίας και δεκαετίας. Καθαροί στόχοι. Το πρόβλημα όμως σίγουρα δεν εμφανίστηκε τώρα.
Σε αντίθεση με τις διεθνής επενδύσεις που την εμφάνιση τους προπορεύονται μελέτες βιωσιμότητας και έρευνες τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο η ανάπτυξη του τουρισμού στον ελλαδικό χώρο έγινε άναρχα χωρίς σχέδιο και όραμα. Πριν πέσετε να φάτε τον υπογράφοντα Τόμας Κουκ Β να πω ότι, φωτεινή εξαίρεση ίσως και μόνη, αποτελεί η δημιουργία του ΕΟΤ και η ανάπτυξη των Ξενία, σε περιοχές απείρου κάλους με ιστορικό ενδιαφέρον και αρχιτεκτονική που πολλά από αυτά τα καθιστά σήμερα μνημεία, αλλά όλα αυτά αρκετές δεκαετίες πριν. Το τίμημα αυτής της άναρχης ανάπτυξης πληρώνουμε σήμερα. Την αυθαιρεσία τόσο σε επίπεδο κατασκευών όσο και σε επίπεδο δράσεων που πρόσκαιρα μας έφεραν στην επιφανεια ήρθε η ώρα να την πληρώσουμε. Θυμάμαι ακόμη το εξώφυλλο κορυφαίου διεθνούς περιοδικού να φιλοξενεί φωτογραφία εντυπωσιακού ξενοδοχείου στην ελληνική επικράτεια που ωστόσο πολλοί γνωρίζουμε ότι λειτουργούσε χωρίς άδεια. Έχουμε γίνει μάρτυρες, μέσα από τα δελτία ειδήσεων και site, επιχειρήσεων που θεώρησαν κτήμα τους γειτονικά οικόπεδα και δημόσιο χώρο αναπτύσσοντας τη δραστηριότητα τους πέρα από τα όρια τους.
Και τι θερίζουμε τώρα; Αυτά που έδωσαν οι σπόροι που φυτέψαμε. Περιοχές ολόκληρες έχουν αναπτυχθεί μη σεβόμενες καμία αρχιτεκτονική, ιστορία και την παράδοση του τόπου στον οποίο αναπτύσονται. Μιλάμε για την Ελλάδα, τη χώρα που οι επισκέπτες είναι περισσότεροι από τους κατοίκους και δεν υπάρχει μια διεθνώς αναγνωρισμένη ξενοδοχειακή σχολή. Την ίδια ώρα που κομμάτια του αεροδρομίου του Ελληνικού κρίθηκαν δασικά, πριν λίγα χρόνια, περιοχές φυσικού κάλλους καταπατούνται. Η σκέψη που μοιράζομαι μαζί σας είναι πιο είναι αυτό το όργανο ή φορέας στην Ελλάδα που προωθεί συνέργειες δημόσιου και ιδιωτικού φορέα ως βήματα εξέλιξης της πορείας του τουρισμού στη χώρα.
Υπάρχει σχέδιο για τα επόμενα χρόνια που ξεπερνάει τη θητεία ενός γενικού γραμματέα ή υπουργού;
Η λίστα με τις προκλήσεις και τα ερωτήματα είναι ατελείωτη και ‘γώ πρέπει να προλάβω την πτήση μου, ραντεβού άμα τη επιστροφή μου στην Αθήνα για τη συνέχεια!
*Ο Τόμας Κουκ ο Β’ είναι επαγγελματίας της τουριστικής αγοράς με πολυετή εμπειρία στον κλάδο. Μοιράζεται μαζί μας τις γνώσεις του με τον όρο της ψευδωνυμίας.